onsdag 5 februari 2014

Gruppe 1 dk skole


Folkeskolens Kønsroller 
Skrevet af: Nikolaj Borch og Ragna Vithus.

 
Piger kan sidde stille og høre efter i timerne, drenge kan godt lige at lege vilde lege og slås.  Sådan lød det for bare ti år siden, men for nyligt har hjerneforsker Dorthe Staunæs, fundet ud af at piger faktisk ikke sidder mere stille end drenge, det er sikkert fordi at piger bruger mere tid på mobil og make up i timerene end de gjorde for bare 10 år siden.
 
Kønsroller i folkeskolens mindste klasser
Børn i folkeskolens mindste klasser bliver udsat for mere typiske krav til deres køn fx.  Når pædagogerne leger med børnene giver jo ikke en drage til en pige, eller en barbie-dukke til en dreng, de er de små ting der giver børnene en oplevelse af hvad der er ”pige ting” og ”drenge ting”.
 
 
Hvad skal vi bruge kønsroller til?
Mange har nok spurgt sig selv hvad vi overhovet skal bruge kønsroller til. Mange tror at hvis kønsrollerne blev afskaffet ville drenge og piger have samme interesser og det vil føre til at de ville være mere sammen og derved bedre trivsel i skolerne. Selve kønsrollerne bruger vi til at være forskellige, og interessere os for forskellige ting. Hvis vi var ens ville verden være enormt kedelig, og det er der jo bred enighed om, både for mænd og damer.  


 

1 kommentar:

  1. Skulle inte detta vara en hypotes?
    Det skulle vara bra om ni skrev en hypotes som vi, ni skrev heller ingen sammanfattning.
    Annars så tyckte vi att texten var bra och intressant!
    Bra jobbat, tack för samarbetet.
    // Lovisa, Sofia, Nora, Eric och Alexander A.

    SvaraRadera