Kønsroller i
skolen
Hvordan er man egentlig en rigtig
dreng eller pige i folkeskolen? Det er der i hvert fald forskellige meninger
om… Vi har talt med Peter Vibov lærer på Absalons skole
3/2 2014
Skrevet af Mille Hørmark, Ellen
Hjortlund, Ida Benzon og Cecilie Olander
At være en
rigtigt dreng er at man dyrke motion og spiller PlayStation leger med
skydevåben, Og en rigtig pige er en der leger med dukker og går i kjoler. Sådan
syndes de fleste det er men ikke alle piger der sidder stille i timerne og det
er ikke alle drenge der spiller Fodbold. Især i de små klasser prøver piger og
drenge at adskille sig fra hinanden siger Dorthe Staunæs. I nogle klasser er
der meget faste regler for hvordan man skal være dreng og hvordan man skal være
en pige. Da jeg gik i første klasse blev jeg drillet fordi jeg kunne lide
lyserød og kunne lide at sy siger Marius elev på Absalonskole. Melik Kadir Kis
siger at hvis man er en rigtig pige skal man lære at Ryde op af sine forældre
og skal lave pige ting og hvis man er en rigtig dreng skal man spille computer,
PlayStation, og lege med Skydevåben.
”Jeg kan godt
mærke en forskel på drenge og pigers måde at være på i skolen. Efter min egen
erfaring syntes jeg at drenge har lidt mere krudt i røven end piger. Det er ret
svært at sige hvad der ville være en rigtig dreng og pige for der er jo ikke
noget der er rigtigt eller forkert. Men det ville da vække lidt opsigt hvis en
dreng kom i skole med helt lyserødt outfit men jeg ved ikke om det ville være
decideret mærkeligt. ” udtaler Peter Vibov lærer på Absalons skole.
”Jeg synes
at lyserød og lilla er pigefarver hvor grøn og blå er drengefarver. Det er vel
lidt bøsset hvis en dreng kom i skole med lyserødt tøj end hvis en pige kom med
blåt tøj i skole. Jeg tror at grunden til at lyserød er blevet til en pigefarve
er nok fordi at pigelegetøj for det meste lyserødt. Så de fleste piger er ligesom vokset op med
det. Syntes ikke der er noget der skal laves om jeg syntes det er helt fint som
det er.” siger hun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar